Aan de slag met schrijfonderwijs

Op 27 juni 2019 is het boek ‘Aan de slag met schrijfonderwijs’ verschenen.
Deze uitgave over het belang van schrijven met de hand, is geschreven door Anneloes Overvelde en Ria Nijhuis-van der Sanden.

EduErgo is trots op de verwijzing in het boek naar onze website.

Het boek is te koop bij Uitgeverij Boom en te bestellen via bol.com.

Lees hieronder de samenvatting.

Samenvatting

Wie schrijft, die leert! Wat je met de hand schrijft, onthoud en begrijp je beter en het helpt je bij het lezen, rekenen en spellen. Onderzoek wijst uit dat jonge kinderen die schrijven hun brein ontwikkelen en betere schoolresultaten halen.

Meer kinderen met schrijfproblemen

In het digitale tijdperk lijkt het vanzelfsprekend dat schrijven met de hand overbodig is. Netjes op de lijntjes en leesbaar schrijven lijkt verspilling van tijd en energie. Er wordt dan ook minder geschreven met als gevolg dat er steeds meer kinderen met schrijfproblemen zijn. Oefening baart immers kunst. Klopt het dat schrijven langzaamaan minder nadruk krijgt in het onderwijs? En is typen wel makkelijker en een gelijkwaardige vervanger van schrijven met de hand?

Praktische aanvulling op schrijfmethodes

Aan de slag met schrijfonderwijs koppelt theorie aan de praktijk en geeft adviezen en werkvormen voor handschriftonderwijs in onze digitale maatschappij. Het is een praktisch handboek voor de leerkracht bij het schrijfonderwijs aan de hele groep als aanvulling op schrijfmethodes. Het geeft daarnaast tips voor individuele leerlingen, die extra ondersteuning nodig hebben bij het leren schrijven.

Voor wie?

Dit boek is bedoeld voor (aankomende) leerkrachten in het PO, intern begeleiders en onderwijsondersteuners die werken met leerlingen uit groep 1 t/m 8. Het boek is een verdiepende en praktische aanvulling naast schrijfmethodes.

Over de auteurs

Anneloes Overvelde is kinderfysiotherapeut en gepromoveerd op onderzoek naar kinderen met schrijfproblemen (IQ Healthcare Radboud UMC).
Prof. Ria Nijhuis is sinds 2009 hoogleraar Paramedische Wetenschappen bij de afdeling IQ healthcare en de Afdeling Revalidatie in het Radboud Universitair Medisch Centrum. In 2003 promoveerde zij aan de Radboud Universiteit in Nijmegen op een onderzoek naar motorische problemen bij het Syndroom van Turner en in dit onderzoek stonden schrijftaken centraal. Zij is mede auteur van de Richtlijn Motorische Schrijfproblemen bij Kinderen die in 2011 verscheen.